حتما این حکایت را شنیده اید که: در یک پرواز مسافربری، هواپیما دچار طوفانی سهمگین می شود و تمامی مسافران دچار اضطراب و ترسی مهار نشدنی می شوند. در همین حین که تمامی سرنشینان هواپیما در حال ترس از سقوط و احتمال از بین رفتن خود بودند، ناگهان پسربچه ای نظرشان را به خود جلب می کند. این پسربچه در میانه تمام آن همهمه ها و هیاهو و اضطراب، در آرامش و آسودگی خاصی در حال بازی با اسباب بازی هیا خود بود. وقتی دیگران علت آسودگی اش را پرسیدند، پسربچه گفت: “خلبان این هواپیما، پدر من است، من او را می شناسم، در کارش کاملا مهارت دارد و امکان ندارد اتفاقی برای ما بیفتد.”

درست است که بچه ها در سنین نوزادی و سال های اولیه زندگی به خاطر مسائل زیستی به مادر بیشتر وابسته هستند اما این موضوع دلیل نمی شود که پدرها در این مدت تاثیر حضور پررنگ خود در زندگی بچه ها را دست کم بگیرند، کودک از نوپایی به پدر و عشق و علاقه پدر و بازی با او نیاز دارد. بنابراین بهترین مراقب برای فرزند در کنار مادر، پدر است.پیشنهاد می‌شود مقاله ارتباط پدر ـ فرزندی و کیفیت زندگی کودکان/ چطور با فرزند دختر رفتار کنم؟ را مطالعه فرمایید.

هیچ چیز جای پر کردن خلاء های عاطفی را نمی گیرد، حتی اگر پدری تمام مدت کار کند و مدام مسائل مالی بچه ها و هر چیز که آنها لازم داشته باشند را تأمین کند اما چیزی جای عشق و علاقه پدر را نمی گیرد.

حال شاید پدرها سوال کنند که بعد از خستگی آمدن به منزل چطور می بایست انرژی جمع کرده و به بازی با بچه های کوچک بپردازید، می توانید یک برنامه برای خود بگذارید زمانی که به منزل می آیید یک سوم وقت خود را استراحت کنید و بعد صرف بازی های مشترک با بچه ها شوید، در بخشی از این ارتباط همسرتان را هم دخیل کنید تا رابطه خوب شما با همسرتان را هم بچه مشاهده کند. حضور در فضای مجازی را به حداقل برسانید و تلفن و تبلت و لپ تاپ را کمرنگ کنید. زمان شام را هم دور هم جمع شوید و به صحبت درباره مسائل روزانه خود بپردازید.

توصیه هایی درباره نحوه رفتار پدر با فرزند دختر

حتما این قول مشهور را شنیده اید که نخستین عشق هر دختری، پدرش است. بنابراین شخصیت و رفتار یک پدر، تأثیر بسزایی بر انتخاب های آینده دخترش می گذارد. مهمترین کارهایی که یک پدر از کودکی می تواند برای دخترش انجام دهد را در ادامه با هم مرور می کنیم، (البته همیشه این حساسیت را داشته باشید که در هر شرایطی رابطه شما با همسرتان باید اولویت داشته باشد و خوب است این موضوع را در حد درک کودک و عرف، به او نشان و توضیح دهید.) :

با دخترتان بازی کنید:

بعد از سرکار آمدن به سراغش بروید و با اسباب بازی هاش سرگرم بازی شوید. نگویید من مرد هستم و او دختر است و می بایست با دخترها و مادرش بازی کند. حتما با او بازی های فیزیکی کنید، برایش قصه بخوانید و در روند خواباندن او مشارکت کنید.

دستش را بگیرید:

گرفتن دست دخترتان به او اعتماد به نفس زیاد می دهد و حس می کند همیشه او را از خطرات حفظ می کنید. این کار را در پیاده روی های دونفره، کوهنوردی و حتی گردش های خانوادگی تمرین کنید.

 به او بگویید که چقدر زیباست:

درباره احساستان با دخترتان صحبت کنید، هنگامی که لباس جدید پوشیده با دوستانش بازی می کند و یا به مدرسه می رود، به او یادآوری کنید که چقدر دوستش دارید و چقدر برای شما عزیز است. در مورد دخترها خوب است گاهی از ظاهرشان هم تعریف کنید اما زیاده روی نکنید!

 به او توجه کنید:

حتی زمانی که حس می کنید مشغول کاری است و از شما غفلت کرده و یا حتی زمانی که بزرگ شده و فکر می کنید نیازی به کمک و محبت دیگر ندارد، با دقت کردن به جزئیات و خریدن هدیه های کوچک توجهتان را به او نشان دهید.
 

با دخترتان فعالیت های مشترک داشته باشید:

چه داخل و چه خارج خانه، در پارک  و یا در زمان دیدن فیلم، حضور دو نفره شما رد کنار هم می تواند تاثیر ویژه ای در روان او بگذارد. در کنارش باشید و لحظات دو  نفره خلق کنید.

به مادرش اهمیت دهید:

نوع رابطه شما و اهمیت دادنتان به همسر، نگاه او به ارتباط با مردان را تعیین می کند، اینکه شما همسرتان را درک می کنید، به او محبت دارید و او را ستایش می کنید، در  ذهن دخترتان تاثیر مثبت دارد و برعکسش نیز صدق می کند.

 در درس و مدرسه و ورزش از او حمایت کنید:

همانطور که پیشتر هم گفتیم، اینکه یک فرد پدر خود را فردی همه فن حریف و قدرتمند بداند، نقش زیادی در سلامت روان او می گذارد. دخترانی که حضور پدر قدرتمند خود را به عنوان یک پشتوانه برای خود احساس می کنند و می توانند در خصوص موضوعات مختلف درسی، ورزشی و … روی کمک او حساب کنند، با اعتماد به نفس بیشتری در رویدادهای مختلف حاضر می شوند و مهارت های خود را بهتر نشان داده و پرورش می دهند.

همیشه با هم دنبال کارهای خلاقانه و کشف کارهای جدید باشید:

توانایی پدرها برای دیدن موقعیت های جدید، کنجکاوی، ریسک کردن و ماجراجویی مهارتی ویژه و منحصر به فرد است. کودکان باید بتوانند محیط ها و فعالیت های جدید را با حمایت و هدایت پدر تجربه کنند. هیچ چیزی برای یک کودک محکم تر از دستان پدر و چیزی قابل اطمینان تر از کلام او نیست.

نقش پدرانه خود را بر عهده بگیرید و از انجام کار سخت نترسید. شیرینی این رابطه شما را با خود خواهد برد.