کوه‌نوردی

حضور در فضای ساکت و دلنشین کوهستان باعث میشود کودکانمان به آرامش ذهنی دست یابند و بر میزان صبر و استقامت و اعتماد به نفس آنها افزوده شود. علاوه بر این، کوهپیمایی لذت کشف، ماجراجویی و ارتباط با طبیعت را در دانش آموزان پرورش می‌دهد. کودکانمان در برنامه های کوهنوردی می‌آموزند که آنچه را به همراه دارند بین همه اعضا تقسیم کنند. می‌آموزند که تمرین صبوری کنند و برای احرام به یکدیگر در گروه صبر نمایند. کوهنوردی یکی از اهداف اصلی ما است که به صورت منظم به آن میپردازیم.

شنا

در فرایند شنا کردن دقت و تمرکز، اعتماد به نفس و احساس استقلال و شادابی و نشاط در دانش آموزانمان تقویت می‌گردد و جرات‌ورزی  نیز در آنها  پرورش داده می شود. در کلاس شنا کودکان با توجه به سطح توانمندی، گروه بندی می شوند و از طریق بازی به کسب مهارت‌های شنا کردن  می پردازند.

باشگاه ورزشی

جهت تقویت و رشد مهارتهای ادراکی-حرکتی در هر هفته دانش آموزان کلاس حرکات ورزشی پایه دارند.  در این کلاس با در نظر گرفتن  گروه های سنی  دانش آموزان  و نیاز های آن دوره سنی فعالیت هایی در قالب  بازی و ورزش در هر جلسه ارائه می گردد که در این فعالیت ها هرچند ماه با ارزیابی  وضعیت آمادگی جسمانی  دانش آموزان تغییر می کند.

سفر در محله

در راستای شناخت اجتماعی از محیط پیرامون خود، برآن شدیم که درس اجتماعی را به نحوی متفاوت  و در دل اجتماع خودمان  پی بگیریم. در محله‌ی اطراف مدرسه می گردیم، برنامه های متنوع برای آشنایی  با اهالی برگزار می کنیم و به دنبال  تاریخ این مرز و بوم  کوچه به کوچه  را می کاویم.

ماهنامه‌ی شهر فرنگ

ماهنامه‌ی شهر فرنگ سلاله برای اولین بار آذرماه 1400 منتشر شد. این ماهنامه به همت همه2ی دانش آموزان مدرسه سلاله جوان با هدف منتشرکردن  محتوای تولید  شده توسط دختران  سلاله ای  در ماهنامه ‌ی رسمی مدرسه بوده است. ماهنامه شامل قسمت های مختلفی از جمله شعر و داستان و محتوای آموزشی توسط دخترانمان است.

نشست های کلاسی

نشست فعالیتی است روزانه که  شامل تمام اعضای کلاس می شود و دانش آموزان  در آن درباره‌ی مسائل گوناگون  و مناسبت ها با یکدیگر گفتگو می کنند و تصمیماتی  گرفته می شود. نشست کلاسی یک جو حمایت آمیز فراهم می آورد که در آن دانش آموزان  می توانند با دلگرمی و اعتماد، مسائل و مشکلات خود را بیان کرده و به ارائه راه حل بپردازند. این نشست ها باعث  می شود عزت نفس کودکانمان افزایش یابد و خود را فردی موثر در گروه و جامعه بدانند.

کتاب‌خوانی

از آنجایی که خواندن داستان نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت دانش آموزان دارد بنابراین فعالیت‌های متنوعی را در راستای علاقمندسازی به کتاب تجربه کرده تا بتوانند از طریق قصه، شعرخوانی و گوش کردن، بازگوکردن و انجام فعالیت‌های مرتبط با آن کتاب به بیان احساسات، افکار و آموخته‌های خود بپردازند.برخی از فعالیتهای کتابخوانی شامل: ایستگاه کتاب، کتابخوانی سریالی، بلندخوانی، امانت کتاب، اهدای کتاب و فعالیتهای خیریه و … میباشد.

مهارت های تفکر (P4C)

آموزش تفکر صحیح از بنیادیترین دغدغه‌های مدرسه است. تفکر مهارتی است که از سنین اولیه کودکی نیاز به تمرین و تسهیل دارد و اگر مهارتهای صحیح فکر کردن از هان دوران کودکی در فرزندان ما شکل نگیرد در بزرگسالی اثرات زیانباری خواهد داشت. از این رو کارگاه‌های آموزش تفکر همواره جزء جدایی‌ناپذیر برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان سلاله بوده است.

بــانـک

یکی از مهارت‌های مهم در این بازه‌ی سنی، آشنایی دانش‌آموزان با مفهوم سواد مالی و مهارتهای مرتبط با آن است. برای درک بهر این مفاهیم، در مدرسه بانکی راه اندازی شده است که هر دانش‌آموز دفترچه حسابی دارد و به صورت هفتگی پول‌های توجیبی خود را در بانک پس انداز میکند. از جمله فعالیتهایی که در بانک انجام میشود میتوان به خرید کتاب مورد علاقه و بازیهای فکری، انجام کارهای خیریه و راه اندازی یک کسب و کار اشاره کرد. در فرایند بانک اهدافی چون ذهنی- شناختی، مدیریت و رهبری و اقتصادی پوشش داده میشود.

پروژه

ما در زندگی خود با پروژه‌های مختلفی روبرو میشویم که در آنها بایستی با تحلیل صحیح از موقعیتی خاص و با در نظر داش مجموعه امکانات موجود، به حل یک مسئله اقدام کنیم. این مسائل میتواند اجتماعی، سیاسی، فردی، فنی و… باشد که در هر مورد مهارت حل مسئله‌ای به کار گرفته میشود. در مدارس ما، به بهانه‌های مختلف و در کارگاه‌های مختلف، مهارت پرورش و اقدام جهت پیشبرد یک پروژه توسط تسهیلگر متخصص با دانش‌آموزان تمرین میشود تا با ایجاد احساس اعتماد به نفس و چشیدن طعم شیرین حل مسئله و رسیدن به اهداف مورد نظر، فرزندانمان را آماده مواجهه با چالش‌های پیشرو در زندگی واقعی نماییم.