چرا باید جدی بگیریم و چگونه می‌توانیم به کودک کمک کنیم؟

مقدمه
در فضای گرم و پرنشاط مدارس ابتدایی، گاهی رفتارهایی دیده می‌شود که اگرچه ساده به نظر می‌رسند، اما تأثیرات عمیقی بر روحیه و رشد اجتماعی دانش‌آموزان دارند. تمسخر، طرد اجتماعی یا نادیده گرفتن یک کودک از سوی هم‌سالان، جزو تجربه‌هایی است که می‌تواند آثار بلندمدتی بر عزت‌نفس، عملکرد تحصیلی و حتی سلامت روانی او برجای بگذارد.

پیامدهای طرد یا تمسخر توسط هم‌سالان

تحقیقات روان‌شناسی و علوم تربیتی نشان داده‌اند که طرد اجتماعی در سنین ابتدایی ممکن است زمینه‌ساز موارد زیر شود:

 

تمسخر در مدرسه
تمسخر یا طرد شدن دانش‌آموزان توسط هم‌سالان

۱. کاهش عزت‌نفس و اعتماد به نفس

دانش‌آموزی که مرتباً مورد تمسخر قرار می‌گیرد یا در بازی‌ها و فعالیت‌های گروهی پذیرفته نمی‌شود، به‌تدریج نسبت به خود حس بی‌ارزشی پیدا می‌کند.

🔍 مطالعه‌ای از دانشگاه هاروارد (۲۰۲۰) نشان داد کودکانی که در گروه هم‌سالان طرد می‌شوند، در ارزیابی خود از توانایی‌های شخصی دچار تردید و اضطراب می‌گردند.
📚 منبع: Harvard Center on the Developing Child

۲. افت تحصیلی

احساس ناامنی اجتماعی و ترس از محیط مدرسه باعث کاهش تمرکز، فرار از کلاس یا غیبت‌های مکرر می‌شود.

۳. بروز رفتارهای انزواطلبانه یا پرخاشگرانه

کودکانی که به‌صورت مزمن احساس طرد شدن می‌کنند، ممکن است یا منزوی شوند یا به‌صورت دفاعی، رفتارهای پرخاشگرانه نسبت به دیگران نشان دهند.

چرا برخی کودکان طرد یا تمسخر می‌شوند؟

🔹 تفاوت در ظاهر (چاقی، قد کوتاه، نوع پوشش)
🔹 مشکلات زبانی یا لهجه
🔹 ضعف در مهارت‌های اجتماعی
🔹 داشتن اختلالات یادگیری یا نیازهای ویژه
🔹 رقابت‌ها و حسادت‌های کودکانه در کلاس

نقش مدرسه ابتدایی در پیشگیری و مداخله

در مدارس ابتدایی، معلمان و والدین نقش مهمی در شناسایی زودهنگام و مداخله به‌موقع دارند. راهکارهای زیر برای کاهش این پدیده مؤثر هستند:

۱. آموزش مهارت‌های اجتماعی و همدلی

در برنامه‌های کلاسی، به کودکان یاد بدهیم چگونه احساسات دیگران را درک کنند و به جای تمسخر، از تفاوت‌ها قدردانی نمایند.

۲. ایجاد فرهنگ کلاس مشارکتی

معلم می‌تواند با طراحی فعالیت‌های گروهی متنوع و جابه‌جایی ترکیب تیم‌ها، فرصت دیده‌شدن را برای همه فراهم کند.

۳. نظارت فعال بر رفتارهای کلاسی و زنگ تفریح

با مشاهده دقیق، معلم می‌تواند روابط ناسالم را زودتر شناسایی کرده و قبل از عمیق‌شدن مداخله کند.

۴. گفتگو با والدین و ایجاد ارتباط مؤثر خانه و مدرسه

اطلاع‌رسانی محترمانه به والدین کودک آسیب‌دیده و کودکِ آزارگر، با هدف اصلاح رفتار و حمایت دوسویه.

چگونه می‌توان به کودک طردشده کمک کرد؟

  • گوش دادن فعال و بدون قضاوت به کودک
  • تقویت نقاط قوت او (مثل نقاشی، ورزش یا داستان‌گویی)
  • حمایت برای شرکت در فعالیت‌های گروهی
  • معرفی الگوهای موفقی که در گذشته طرد شده بودند (برای افزایش انگیزه)
نتیجه‌گیری

طرد یا تمسخر از سوی هم‌سالان، مسئله‌ای گذرا یا بی‌اهمیت نیست، بلکه آغازی برای زخم‌های روانی جدی در آینده است. در مدرسه سلاله جوان، باور داریم که با ایجاد محیطی امن، صمیمی و همدلانه، می‌توانیم بستری برای رشد سالم عاطفی و اجتماعی همه‌ی دانش‌آموزان فراهم کنیم.

منابع

Harvard Center on the Developing Child. (2020). Peer Rejection and Brain Development.

Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Laursen, B. (2011). Handbook of Peer Interactions, Relationships, and Groups.

Olweus, D. (1993). Bullying at School: What We Know and What We Can Do.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید